فریاد سهم من است

رنگ‌ باختن ارزش‎‌‎های انقلابی در شعرهای «از نخلستان تا خیابان» علیرضا قزوه جلوه می‎‌‎کند و او نماد شعر اعتراض در سال‎‌‎های پس از انقلاب می‎‌‎شود

روی گل می‎‌‎نشستم
اگر حرمت گل‎‌‎ها را داشتند
در لاک خود فرومی‎‌‎رفتم
اگر ناخن‎‌‎های لاک‎‌‎زده
صورت انقلاب را نمی‎‌‎خراشیدند
حتی شاید به پارتی می‎‌‎رفتم
اگر پارتی‌بازی نمی‎‌‎شد!

زمزمه‎‌‎های پایان جنگ تحمیلی شنیده می‎‌‎شود. جامعه در آستانهٔ دگرگونی است. ارزش‎‌‎های سال‎‌‎های نخست انقلاب اسلامی دارند رنگ می‎‌‎بازند و تعارض‎‌‎ها بروز می‎‌‎کند. تفاوت جبهه و شهر بسیار است؛ تفاوت آرمان‎‌‎گرایان و مصلحت‎‌‎گرایان نیز. مظاهر زندگی امروز کم‎‌‎کم سر برآورده‎‌‎اند. نوعی زندگی اشرافی که در تعارض با آرمان‎‌‎های سال‎‌‎های نخست انقلاب مستضعفان است، کم‎‌‎کم رخ نشان می‎‌‎دهد. شاعر، هوشمندانه پیام‎‌‎ها و نشانه‎‌‎های تغییر را دریافت کرده و قدری پیشگویانه آنها را به شعر آورده است. همهٔ شعرهای آزاد بلند از نخلستان تا خیابان محصول بیان تفاوت‎‌‎ها و تناقض‎‌‎هاست.

مولا ویلا نداشت
معاویه کاخ سبز داشت
پیامبر به شکمش سنگ می‎‌‎بست
امام سیب‌زمینی می‎‌‎خورد
البته به شما توهین نشود
بعضی برای جنگ شعار می‎‌‎دهند
و خودشان از جادهٔ شمال به جبهه می‎‌‎روند

علیرضا قزوه از شاعران نسل دوم شاعران انقلاب اسلامی است که از سال‎‌‎های میانی دههٔ شصت جلوه می‎‌‎کند. او مثل شماری از شاعران انقلاب شعر را همزمان قالب‎‌‎های سنتی و شعر آزاد پی می‎‌‎گیرد. اما بخش عمدهٔ شهرت او مدیون شعرهای آزادی است که در حدفاصل سال‎‌‎های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ سروده شده و به «مولا ویلا نداشت» معروف شده‎‌‌‎اند و بعد در مجموعهٔ از نخلستان تا خیابان آمده‎‌‎اند. تعارض‎‌‎ها و تناقض‎‌‎ها دست‎‌‎کم تا ده سال بعد ادامه دارد و شعرها همچنان جواب می‎‌‎دهد و بارها در شمارگان بسیار در مطبوعات کثیرالانتشار چاپ می‎‌‎شود و تا سال‎‌‎ها میان دلبستگان ارزش‎‌‎های انقلابی دست‌به‎‌‎دست می‎‌‎گردد.

وقتی تابوت عاطفه بر زمین مانده بود
جمعی به جیغ بنفش می‎‌‎اندیشیدند
و برای کشف زوزهٔ صورتی
هفت مرتبه الیوت و اکتاویو پاز را ورق می‎‌‎زدند
چقدر وقت ما صرف آدامس‎‌‎های بادکنکی شد
بعضی شعرهایشان را
به مینا و آیدا و سوزی تقدیم می‎‌‎کردند
احمق‎‌‎ترها برای گرفتن نوبل
به شبکه‎‌‎های بی‎‌‎بی‎‌‎سی و واشنگتن دخیل می‎‌‎بستند…
می‎‌‎ترسم روزی به نام تمدن
به گردن بعضی زنگوله بیندازند!

از نخلستان تا خیابان، یکی از مصداق‎‌‎های تقابل شعر انقلابی و شعر روشنفکری است که در نوشته‎‌‎های یوسفعلی میرشکاک و شعرهای سیدحسن حسینی و علیرضا قزوه بیشتر از دیگران بازتاب داشته است. سطرهای بالا شامل تعریض‎‌‎هایی به احمد شاملو و هوشنگ ایرانی و شاعران جریان روشنفکری است.

همسایهٔ بغلی ما شخص شریفی است
با هشتصد متر بنا
به دنیا اعتقاد ندارد
یک پایش این دنیاست
یک پایش آن دنیا
او در پاک کردن حساب مردم مهارتی خاص دارد
و از ولاالضالین همه ایراد می‎‌‎گیرد
هر وقت جنگ جدی می‎‌‎شد
به جبهه می‎‌‎رفت
و یک تغار آب پرتقال تگری می‎‌‎خورد
او از خدا چند هزار رکعت طلبکار است
و خاطرخواه جیب‎‌‎های برآمده!
بی‎‌‎خبر از همه‌جا
برای بنیاد نبوت صلوات می‎‌‎فرستد.

شعرهای آزاد از نخلستان تا خیابان، فرزند بلافصل شعر «اسماعیل» رضا براهنی و شعرهای اعتراضی سلمان هراتی است. اما قزوه از هر دو شاعر، بیشتر اعتراض را گرفته است؛ یعنی هرقدر که سلمان هراتی می‎‌‎کوشد به اعتراض‎‌‎های خود لباس شعر بپوشاند و سطرهای شاعرانهٔ منظومهٔ اسماعیل ضعف سطرهای معمولی شعر را جبران می‎‌‎کند، علیرضا قزوه بیشتر به بیان اعتراض فکر می‎‌‎کند و ابایی از درغلتیدن در دام نثر و شعار ندارد.

حق با جازهای تالار وحدت بو

شاعر باید دست بزند

شاعر باید بست بزند!

شاعران وقت‎‌‎شناس همیشه سر وقت می‎‌‎رسند

شاعر وقت‎‌‎شناس یعنی شاعر هواشناس

پس از ده سال هوا مساعد شده است

آن‎‌‎قدر که می‎‌‎شود از دربار فرح و جشن‎‌‎های تخت‎‌‎جمشید

تا کنگرهٔ حافظ را با سر دوید

و در برگشت از خیابان حافظ سردرآورد.

شعر اعتراض، یعنی نوعی اعتراض درون‎‌‎ نظام که خودی‎‌‎ها مطرح می‎‌‎کنند-از سال‎‌‎های میانی دههٔ شصت- در جریان شعر انقلاب اسلامی آغاز می‎‌‎شود. سیدحسن حسینی و سلمان هراتی پیشگامان شعر اعتراض به‌شمار می‎‌‎روند، اما نامدارترین شاعر جریان اعتراض علیرضا قزوه است و شعرهای از نخلستان تا خیابان در ذهن عموم مخاطبان به‎‌‎عنوان نماد شعر اعتراض جا افتاده است.
علیرضا قزوه در سال‎‌‎های بعد تحت‎‌‎تأثیر شاعران جهان عرب مثل محمود درویش و سمیح القاسم و احمد مطر قرار می‎‌‎گیرد و شعرهای آزادی می‎‌‎گوید که با این شعرها متفاوتند، اما دیری نمی‎‌‎گذرد که به مسیر از نخلستان تا خیابان برمی‎‌‎گردد و تا امروز نیز بر همین مدار مشی می‎‌‎کند. اما حکایت غزل‎‌‎های او، که باید کمی بعد بدان‎‌‎ها بپردازیم، متفاوت است. او مهم‎‌‎ترین غزل‌سرای نسل دوم شاعران انقلاب اسلامی است.

منبع: روزنامه همشهری - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

پاسخ دهید