من قفل کرده‌ام... بدجور!

«دارم دوباره کلاغ می‌شوم»، سرودهٔ مهرداد فلاح، یکی از مجموعه‌هایی است که جریان پیشرو شعر را نمایندگی می‌کند.

کسی جرأت نمی‌کند این دستگاه عجیبی که آینه برای خودش برداشته است از روی چهره‌ای که نمی‌دانم هی عکس برمی‌دارد این کلیشه‌ها را کجا خرج می‌کنی… ها؟ ایستاده‌ام که همین حرف‌ها را بزنم بزنم زیر گوش کسی که نمی‌شناسم کسی … ادامه 

حافظ موسوی از شاعرانی است که همواره بر مدار اعتدال می‎‌‎گردد

حافظ موسوی شکلی اعتدالی از جریان موسوم به شعر دههٔ هفتاد را نمایندگی می‎‌‎کند. شعر او بیشتر وقت‎‌‎ها زبانی ساده دارد و عاری از پیچیدگی‎‌‎ها و بازی‎‌‎های زبانی و شکلی است که در شعر دههٔ هفتاد بسیار اتفاق می‎‌‎افتد. او … ادامه 

یک تکه از صدای تو

«مرد بی‎‌‎مورد» اثر محمدسعید میرزایی مجموعه‎‌‎ای است که جریان پیشرو غزل در سال‎‌‎های دههٔ هفتاد را نمایندگی می‎‌‎کند

انگشت‌‎‌‎ها به نرمی، بر شیشه‎‌‎ها زدند با حالت اشاره کسی را صدا زدند انگشت‎‌‎های سبز بریده، تمام شب بر شیشه‎‌‎های پنجرهٔ خواب ما زدند یک‎‌‎دسته جنگجوی قدیمی، سوار اسب شیپورها نواخته و طبل را زدند و دسته منظم سربازهای خیس … ادامه 

برآیند خوب و بد دیروزهای ما

مجموعهٔ چهارجلدی «تاریخ تحلیلی شعر نو» اثر شمس‌ لنگرودی در سال 1377 کامل می‎‌‎شود. اثری که مهم‎ترین و جامع‎‌ترین اثر دربارهٔ شعر نو از آغاز تا امروز است

دست‎‌‎کم هفتاد سال از خلق نخستین نمونهٔ سروده‎‌‎های شعر نو گذشته است اما جای مرجعی که بتواند روایتگر تاریخ شعر نو باشد، خالی است. کتاب‎‌‎های تحلیلی شعر نو به کتاب‎‌‎هایی مثل «شعر نو از آغاز تا امروز» محمد حقوقی و … ادامه 

تابستان کنار دریا چرت می‌زند

«کنسرت در جهنم» آغاز راه رسول یونان است، شاعری که یکی از تأثیرگذارترین شاعران سال‌های بعد خواهد شد.

این شهر شهر قصه‎‌‎های مادربزرگ نیست که زیبا و آرام باشد آسمانش را هرگز آبی ندیده‎‌‎ام من از اینجا خواهم رفت و فرقی هم نمی‎‌‎کند که فانوسی داشته باشم یا نه کسی که می‎‌‎گریزد از گم شدن نمی‎‌‎ترسد «کنسرت در … ادامه 

آیینه‌وار

«گاهی دلم برای خودم تنگ می‎‌‎شود» یکی از تأثیرگذارترین مجموعه‎‌‎ها در سیر تحولات غزل امروز است.

قطره قطره اگر چه آب شدیم ابر بودیم و آفتاب شدیم ساخت ما را همو که می‎‌‎پنداشت به یکی جرعه‎‌‎اش خراب شدیم هی مترسک کلاه را بردار ما کلاغان دگر عقاب شدیم ما از آن سودن و نیاسودن سنگ زیرین … ادامه 

سیاوش کسرایی، از بازماندگان نسل نخست شاعران پس از نیما، در بهمن ۱۳۷۴ زندگی را بدرود می‎‌‎گوید

تو قامت بلند تمنایی ‎‌‎ای درخت همواره خفته است در آغوشت آسمان بالایی ‎‌‎ای درخت! دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار زیبایی‎‌‎ای درخت! در میان نسل نخست شاعران پس از نیما شعری شکل می‎‌‎گیرد که بیشتر از … ادامه 

سال‎‌‎های پس از پایان جنگ است و دورهٔ سازندگی آغاز شده. تغییر گفتمان جامعه به شکل‎‌‎های گوناگون جلوه می‎‌‎کند، ازجمله در آثار شاعران. دههٔ هفتاد از تأثیرگذارترین دوره‎‌‎های شعر فارسی است، اتفاق‎‌‎هایی از این دهه در شعر فارسی آغاز می‎‌‎شود … ادامه 

قیصر امین‌پور در غزل‌ها و شعرهای نیمایی «آینه‌های ناگهان» به نوعی بیان سهل ممتنع می‌رسد که بهترین مجموعهٔ کارنامه او را شکل می‌دهد

از میان نسل نخست شاعران انقلاب اسلامی قیصر امین‌پور در میان عموم خوانندگان شعر فارسی اقبال بیشتری یافته است. بسیاری از سروده‌های قیصر امین‌پور ذیل گفتمان ادبیات انقلاب تعریف می‌شود. او از مؤلفه‌ها و نشانه‌های ادبیات انقلاب اسلامی مثل آلاله، … ادامه 

بهشت گمشده

«با عشق در حوالی فاجعه» پیشنهاد دوبارهٔ حسین منزوی برای بازگشت به ماهیت عاشقانهٔ غزل است و آغازگر راهی تازه در غزل امروز

لبت صریح‎‌‎ترین آیه شکوفایی‌است و چشم‎‌‎هایت شعر سیاه گویایی است چه چیز داری با خویشتن که دیدارت چو قله‎‌‎های مه‎‌‎آلود محو و رؤیایی است اصلی‎‌‎ترین مسئلهٔ حسین منزوی غزل است و اصلی‎‌‎ترین مسئله‎‌‎اش در غزل -‌چنان‎‌‎که ماهیت قالب ایجاب می‎‌‎کند- … ادامه